ارز حاصل از صادرات، راهی برای واردات ویژه موبایل

مهدی آبکاری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی می گوید

آفتاب نیوز :

مهدی آبکاری، دبیر انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی می گوید: دستور قبلی که منجر به سردرگمی در روند واردات شده است مانند اجاره کارت بازرگانی، حضور واردکنندگان غیرتخصصی. کالاهایی در زمینه ارتباطات سیار. گوشی ها و افزایش ارزش مصرف کننده پس از یک سال شکست خوردند. . پس از شروع فعالیت مرکز مبادلات، مقرر شد گوشی موبایل زیر 300 دلار با ارز نیمایی، از 300 تا 600 دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادلات و بالای 600 دلار وارد شود. ارز حاصل از صادرات اما انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی در جلسات رسمی و طی نامه ای به دلیل مشکلات این تصمیم از بانک مرکزی درخواست کرد تا تمامی گوشی های تلفن همراه را با پول تالار دوم صرافی وارد کند. . ، و قرار شد تمامی موبایل های زیر 600 دلار با ارز تالار دوم صرافی وارد شود.واردات ارز و طلا. اما این تصمیم هنوز اجرایی نشده است. اما با توجه به مشکلات پیش آمده، عرضه ارز از «ارز غیرقابل صادرات» جای «ارز خودصادراتی» را گرفت.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ادامه می دهد: از ابتدای سال 1401 تاکنون در زمینه واردات بیش از 600 دلاری بر پایه تالار دوم بازار ارز فعالیت می کند. صادرکنندگان پسته، زعفران و آبزیان می توانستند ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه دوم بانک مرکزی تامین کنند و واردکنندگان نیز موظف به خرید از این سامانه بودند.

آبگری توضیح می دهد: در آن زمان بعد از دو ماه سالن دوم تعطیل شد و طبق تیراژ آن زمان تمام اجناس بالای 600 دلار که شامل آیفون و سه مدل گوشی سامسونگ می شد را بر اساس پولی که دریافت می کردند وارد می کردند. . این تجربه هنوز هم وجود دارد.

مشکل واردات ارز صادراتی شما چیست؟

دبیر واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این خصوص می گوید: در یک سال اخیر اعتراضات متعددی به این موضوع و رویه داشته ایم. شرکت‌های واردکننده در واقع شرکت‌های صادرکننده نبودند و شرکت‌های صادرکننده از اصول واردات آگاه نبودند و شرکت واردکننده تلفن همراه نیز صادرکننده نبود.

این ورودی بر اساس چه پارامترهایی است؟

آبگری پاسخ می دهد: در مجوزهایی که به دلیل یک سری تحریم ها از سال 1395 صادر شد، مقرر شد واردات گوشی تلفن همراه شامل چند پارامتر باشد. یکی از پارامترهای اصلی، پیشنهاد ویژه خدمات پس از فروش بود. همه واردکنندگان باید فاکتورهای اصلی واردات را داشته باشند و دارند تا مجاز به واردات تلفن همراه باشند. یعنی هرکسی که کارت بازرگانی داشته باشد نمی تواند گوشی موبایل وارد کند و باید پارامترهای لازم را از نمایندگی های ویژه دریافت کند و پس از آن تاییدیه ثبت سفارش واردات گوشی موبایل برای آنها صادر می شود.

در عمل این اتفاق نیفتاد. واردات مشکلات زیادی را برای ارزهای صادراتی خود ایجاد کرده است. واردکنندگان می دانند که صادرات انجام شده و صادرکنندگان واردکننده شده اند. آبگری می‌گوید: اکثر شرکت‌هایی که امروز گوشی‌های بالای 600 دلار وارد می‌کنند، شرکت‌هایی هستند که در زمینه تلفن همراه تخصص ندارند، بلکه صادرکننده هستند و فقط برای انجام تعهدات ارزی خود اقدام به واردات گوشی‌های تلفن همراه کردند و این یک مشوق بود. سیستمی برای آنها و صادرکنندگان فراهم شد. این قانون که سال گذشته تصویب شد، آیفون ها و سه مدل از گوشی های سامسونگ را تحت تاثیر قرار داد.

نتیجه این وضعیت چه بود؟

آبکاری در پاسخ به این سوال که بازرگانان از این موضوع سودی نبرده اند و سبد آنها نیز کامل نبوده است. از طرفی تجربه لازم را نداشتند و شاهد ورود گوشی هایی به بازار بودیم که ریفربیشن یا دست دوم بودند و واردکنندگانی که در واقع صادرکننده بودند تجربه لازم را نداشتند و فقط به دنبال تعمیر بودند. که تعهدات ارزی را گرفتند و در دوره واردات فقط به دنبال قیمت کالایی بودند که متناسب با ایفای تعهداتشان باشد.

انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی با این نوع واردات مخالف بود و آبکاری می گوید: در سال گذشته بارها به این موضوع اشاره کرده ایم و اعتراض کرده ایم که مثلا مشکل آیفون 11، 12 و 13 به روز شده است. گوشی ها در بازار شناخته شده اند. ; اینها گوشی هایی بود که توسط صادرکنندگان وارد شد و حاصل واردات ارز صادراتی بود. در این میان به دلیل همین موضوع و بخشنامه، بسیاری از واردکنندگان مجبور شدند بدون آشنایی با حوزه صادرات، کارت بازرگانی خود را به یک سری کالاهای صادراتی تحویل دهند و به جای آن از گوشی فوق استفاده کنند. ۶۰۰ دلار برای ورود به کشور

وی درباره عواقب این وضعیت می گوید: شاهد تخلف دیگری نیز بودیم زیرا واردکنندگانی که کالاهایی مانند آبگرمکن، مس و… صادر می کردند تجربه لازم را در بازارهای صادراتی نداشتند و در نتیجه صادرات انجام می شد. بازار متضرر شد. رفتار غیر حرفه ای آنها فقط برای واردات کالا بودند و صادرات بهانه بود.

انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی چندین بار در این زمینه مکاتبه کرده و درخواست ما بازگشت به رویه اصلی بود که به وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد. در حال حاضر برای صادرکنندگان محدودیت یا سابقه بالایی وجود ندارد و آنها برای انجام تعهدات ارزی خود کالاهای غیرتخصصی را به ارز خود وارد می کنند. بنابراین برخی صادرکنندگان اشتباه بزرگی مرتکب می شوند و کارت بازرگانی اجاره می کنند. مشکل این طرح تنها افزایش قیمت نیست، با توجه به افزایش نقدینگی در حوزه تلفن همراه از 600 دلار و تقاضای داخلی، برخی از صادرکنندگان صنایع دیگر به واردات گوشی تلفن همراه روی آورده اند که علاوه بر این به وجود آمده است. این مشکل. به مشکلات در حوزه خدمات بسیاری در زمینه واردات کالاهای دست دوم مخصوصا آیفون با عنوان جدید. این اجناس با نام های تنقلات، بسته بندی مجدد، استوک و کالاهای دست دوم در بازارهای داخلی گاهی با نام جدید به قیمت کالای دست اول به فروش می رسید.

وی ادامه می دهد: موضوع دیگر مربوط به واردات موبایل های بالای 600 دلار با درآمد حاصل از صادرات آن، این است که به دلیل ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 و توقف تولید آیفون 13 و پایین تر. مدل ها. ، این صادرکنندگان تلفن همراه دست دوم (رفرش) امارات و کشورهای دیگر را جمع آوری می کنند و همان آیفون 13 را به قیمت بالایی می فروشند. البته به غیر از آیفون برخی از مدل های سامسونگ بالای 600 دلار هستند و برند سامسونگ مشکل دارد. زیرا برخلاف قیمت گذاری گوشی های وارداتی با ارز مرکز مبادلات، گوشی های وارداتی با ارز صادراتی این روند را طی نمی کنند. این قانون در ابتدا با هدف افزایش صادرات ایجاد شد، اما اتفاقی که در عمل رخ داد این بود که واردکنندگان با استفاده از شناسنامه و کارت بازرگانی صادرکنندگان، کالا را تضمین می‌کردند و از این طریق در هزینه‌های عمومی مانند تامین ارز پس از چندین مرحله ارسال صرفه‌جویی می‌کردند. هزینه ای که سود نامیده می شود نیز توسط صادرکننده به قیمت مصرف کنندگان پرداخت می شود.

در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در نهایت اعتراض واردکنندگان را شنیدند و نتیجه آن منجر به انتشار بخشنامه ای مبنی بر اینکه واردات باید ارزی باشد، صادر شد. به گفته آبکاری، این بخشنامه همچنان یک نامه داخلی است و هنوز برای اجرا به دستگاه ها ارسال نشده است و اجرای آن راهی برای واردات گوشی های خاص خواهد بود. فعالان صنعت می‌گویند رژیم جدید همچنان با چالش‌های زیادی مواجه است و اگرچه ممکن است پنهان‌کاری قبلی در صنعت واردات تلفن همراه کاهش یابد، اما در نهایت، تامین مالی واردات تلفن همراه همچنان با ارزی که به سختی به دست می‌آید گره خورده است. از صادرات و صادرکنندگان نیز از این ارز استفاده می کنند.به واردکنندگان با قیمت های مختلف داده می شود.

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما