هفت گام مهم برای کنترل عوارض دیابت


آفتاب نیوز :

بیش از 60 درصد افراد مبتلا به دیابت از “نوروپاتی دیابتی” رنج می برند که در آن درد شدیدتر است و طولانی تر است. در این میان، کلید پیشگیری از این آسیب عصبی، کنترل موثر قند خون است و پیشنهاداتی برای کنترل موثر این وضعیت ارائه می شود.

به گفته معاونت آموزش و توسعه سلامت وزارت بهداشت، با 7 مرحله زیر می توانید عوارض دیابت را کنترل کنید:

حفظ و کنترل قند خون: کنترل قند خون یکی از مهم ترین اقداماتی است که یک فرد مبتلا به دیابت می تواند برای جلوگیری یا محدود کردن آسیب عصبی انجام دهد. رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و تکرار آزمایش قند خون با دستگاه گلوکومتر چندین بار در روز همراه با مصرف داروهای کنترل قند خون بسیار مهم است.

از علائم آن آگاه باشید: به عنوان یک دیابتی باید از علائم نوروپاتی آگاه باشید و در اولین علائم به پزشک مراجعه کنید. علائم عبارتند از: بی حسی، درد و درد در پاها، احساس ضعف و غیره. در مورد هرگونه تغییر در هضم، حرکات روده، ادرار و همچنین درد ناگهانی عصبی با پزشک خود صحبت کنید.

بررسی روزانه زخم: بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی باید هر گونه زخم یا تاول کوچک روی دست و پا، به ویژه روی پاهای خود را فوراً درمان کنند. زیرا در غیر این صورت زخم تمایل به عفونی شدن دارد. هر گونه علائم زخم بین انگشتان پا و کف پا باید به دقت بررسی شود. برای این کار می توانید از آینه نیز استفاده کنید. کوچکترین زخم در ناحیه پا را نباید نادیده گرفت.

شستن منظم پاها: پاها را باید حداقل یک بار در روز با آب ولرم و یک پاک کننده ملایم شست. پس از شستن پاها به خصوص بین انگشتان پا باید کاملا خشک شوند. از کرم های مرطوب کننده می توان برای جلوگیری از هر گونه ترک یا زخم از خشک شدن پا استفاده کرد. اصلاح وضعیت ناخن ها، پوشیدن کفش مناسب و همیشه پوشیدن جوراب در هنگام پوشیدن کفش، موانع محافظتی در برابر ایجاد زخم های دیابتی است که منجر به قطع عضو می شود.

انتخاب کفش مناسب: به عنوان یک فرد دیابتی باید کفش مناسب و راحت بخرید و از پوشیدن کفش های پلاستیکی، پنجه های باریک، پاشنه بلند، جلو یا عقب باز و همچنین کفش و صندل های کش دار خودداری کنید. قبل از پوشیدن کفش، اشیاء خارجی داخل آن را چک کنید و هرگز پابرهنه نروید. حتی در خانه سعی کنید از کفش و جوراب همسان استفاده کنید.

در مورد گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید: هدف از درمان خلاص شدن از شر مشکل و جلوگیری از آسیب بیشتر به اعصاب است. اولین قدم کنترل قند خون است، زیرا از بروز مشکلات جدید و بدتر شدن مشکلات قبلی جلوگیری می کند. در مواردی که داروها قند خون را به خوبی کنترل نمی کنند، تزریق انسولین معمولا مفید است.

می توان از داروهای مسکن در شب استفاده کرد. برای بهبود مشکلات گوارشی، افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش مقدار غذا در هر وعده توصیه می شود. همچنین از غذاهای پرچرب و پر فیبر خودداری کنید. برای جلوگیری از ضعف و سرگیجه، وضعیت ایستادن و نشستن را به آرامی تغییر دهید. گاهی اوقات فیزیوتراپی برای بهبود ضعف اندام توصیه می شود.

اجتناب از سیگار کشیدن: اجتناب از سیگار بهترین گزینه برای حفظ سلامت کلی در دیابت است. سیگار به خودی خود یک عامل خطر برای نوروپاتی دیابتی است و تأثیر منفی بر سیستم گردش خون دارد.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما