دلایل مختلفی برای ایجاد درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن شدید وجود دارد


آفتاب نیوز :

گاهی اوقات درد قفسه سینه نشانه بیماری قلبی نیست، اما احساس درد در قفسه سینه هنگام نفس کشیدن می تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از آنها بسیار جدی هستند و باید بررسی شوند، زیرا عدم درمان فوری پزشکی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. درد قفسه سینه هنگام تنفس می تواند به دلیل بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی یا سیستم تنفسی باشد.

توجه به محل، ماهیت یا شدت درد می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه کند و به پزشکان کمک کند تا بر علت اصلی آن تمرکز کنند. در این بخش به برخی از شایع ترین علل درد قفسه سینه در هنگام تنفس می پردازیم تا بتوانید در مورد آن بیشتر بدانید و در صورت لزوم اقدام فوری انجام دهید.

جنب: علت درد قفسه سینه هنگام تنفس

التهاب و تحریک غشای جنب را پلوریت می گویند. غشای پلور یک غشای دو لایه است که یکی از این لایه ها ناحیه داخلی قفسه سینه و لایه دیگر اطراف ریه ها را احاطه کرده است که در صورت التهاب باعث درد شدید قفسه سینه و مشکل در تنفس می شود.

در واقع علامت اصلی پلوریت دردی است که هنگام تنفس و تنفس افزایش می یابد. همچنین معمولاً افراد مبتلا احساس می کنند که هوای کافی وجود ندارد، بنابراین فرد سعی می کند بسیار آهسته نفس بکشد تا ناراحتی بیشتر نشود. گاهی اوقات درد بر روی شانه ها و کمر تاثیر می گذارد.

گاهی اوقات مایع بین دو لایه پلور جمع می شود و به پلورال افیوژن معروف است. اگر مایعات بیش از حد وجود داشته باشد، ریه تحت فشار است و می تواند منجر به فروپاشی جزئی یا کامل ریه شود و باعث سرفه و افزایش تنگی نفس شود.

پریکاردیت:

بیماری دیگر پریکاردیت است که باعث درد قفسه سینه در هنگام تنفس می شود. پریکاردیت (التهاب پریکارد) غشایی است که قلب را احاطه کرده است و هنگامی که ملتهب می شود، سطح مایع بین لایه ها بالا می رود و به قلب فشار می آورد و پمپاژ آن را محدود می کند.

علامت اصلی پریکاردیت درد شدید در سمت چپ قفسه سینه است. این درد با تنفس به خصوص تنفس عمیق و خواب تشدید می شود و معمولاً باعث سرفه، تب و ناراحتی می شود.

پلورال افیوژن (مایع ریه):

پلورال افیوژن یک وضعیت پزشکی است که در آن مایع بیش از حد در فضای پلور جمع می شود. مقدار کمی مایع معمولاً در فضای جنب برای حرکت صاف دو غشاء به جلو و عقب در طول تنفس وجود دارد. فضای جانبی یا فضای جنب را فضای پلورال یا لایه جداری و لایه احشایی می گویند. درد قفسه سینه هنگام تنفس عمیق، تنگی نفس، سرفه، تنفس سریع از علائم این بیماری است.

آمبولی ریه:

آمبولی ریه یک بیماری کشنده است که زمانی رخ می دهد که لخته خون از یک قسمت بدن به شریان ریوی برسد. به طور کلی، این ترومبوز یا لخته خون از قسمت پایین بدن منشا می گیرد.

علائم آمبولی ریه همیشه یکسان نیست. با این حال، تجربه درد قفسه سینه که با تنفس متوسط ​​و عمیق افزایش می یابد بسیار رایج است. علاوه بر این باعث سرگیجه، عصبی بودن، اضطراب، غش یا تشنج و … می شود.

پنوموتوراکس یا پارگی ریه:

فروپاشی ریه یا پنوموتوراکس وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که هوا از ریه ها خارج می شود و بین دنده ها و خود ریه محبوس می شود. این تجمع هوا فشار زیادی به ریه ها وارد می کند و از انبساط طبیعی آنها در حین تنفس جلوگیری می کند.

یکی از علائم رایج پنوموتوراکس درد شدید قفسه سینه است که با تنفس و سرفه افزایش می یابد. افراد همچنین ممکن است تنگی نفس و گرفتگی قفسه سینه، و همچنین سرگیجه و سبکی سر، تغییر رنگ پوست، افزایش ضربان قلب و تپش قلب را تجربه کنند.

فشار خون ریوی یا فشار خون ریوی:

افزایش فشار خون ریوی یا فشار خون ریوی یک وضعیت پزشکی است که باعث درد قفسه سینه می شود. این وضعیت به دلایلی مانند نارسایی قلبی، سیروز کبدی، بیماری های مزمن ریوی، آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها) و مصرف طولانی مدت برخی داروها و فشار خون بسیار بالا در شریان های ریوی ایجاد می شود. که حامل خون اکسیژن دار از قلب به ریه ها هستند را می توان تشخیص داد. دشواری تنفس، تپش قلب، سرگیجه، درد یا فشار در قفسه سینه، رنگ مایل به آبی پوست از علائم فشار خون ریوی است.

پنومونی، گاز ریه:

یکی دیگر از علل درد قفسه سینه هنگام تنفس، ذات الریه است. این عفونت باعث التهاب در یک یا هر دو کیسه هوایی در ریه ها می شود. این کیسه ها با مایع یا چرک پر می شوند و باعث خلط شدید یا سرفه های چرکی می شوند. پنومونی از نظر شدت متفاوت است و می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

یکی از علائم معمول ذات الریه درد قفسه سینه هنگام تنفس یا سرفه است. خستگی، تب، لرز، تهوع، استفراغ، تنگی نفس و در برخی موارد گیجی یا تغییر در فعالیت ذهنی نیز در این بیماری مشاهده می شود.

موارد وحشت زدگی:

حملات پانیک دوره‌هایی از اضطراب شدید هستند که هنگام مواجهه با موقعیت‌هایی که باعث اضطراب یا ترس شدید می‌شوند، رخ می‌دهند. برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد حملات پانیک هستند، اما برخی دیگر به دلیل ترک الکل یا استفاده از برخی داروها از این بیماری رنج می برند. حملات پانیک با علائمی مانند افزایش ضربان قلب، درد قفسه سینه، تنگی نفس، تعریق، احساس تنگی نفس و سردرد همراه است.

صدمات دنده:

صدمات دنده. کبودی، ترک خوردگی یا شکستگی دنده یکی دیگر از دلایل احتمالی درد قفسه سینه است. آسیب به دنده ها می تواند دلایلی مانند ضربه شدید به قفسه سینه، آسیب به دنده ها در تصادف رانندگی یا سقوط از ارتفاع داشته باشد که احتمال بیشتری دارد باعث درد قفسه سینه در هنگام تنفس شود. درد در ناحیه آسیب دیده، درد هنگام حرکت بدن، درد هنگام نفس عمیق، درد هنگام سرفه یا عطسه از علائم آسیب دنده هستند.

کوستوکندریت:

کوستوکندریت التهابی است که در غضروف بین دنده ها و استخوان سینه ایجاد می شود. این التهاب باعث درد شدید قفسه سینه می شود و اغلب با حمله قلبی اشتباه می شود. در این بیماری درد در هنگام تنفس عمیق یا سرفه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. علت این بیماری ناشناخته است، اما معمولاً پس از چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می رود.

Warren Richardson

پیشگام رسانه های اجتماعی. تنظیم کننده. معتاد زامبی برنده جایزه. دردسر ساز. مستعد حملات بی تفاوتی.

تماس با ما